dilluns, 18 d’abril del 2016

Caixa de Sant Jordi

Per Sant Jordi sempre tenim costum de fer una Caixa Temàtica amb novetats editorials, però com que aquest any ja fem el Butlletí de recomanacions amb les novetats que us recomanem per la Diada, hem pensat que seria molt xulo fer una Caixa on us presentem àlbums que parlin del fet de llegir i escriure, del plaer de la lectura, de la màgia d’aprendre a llegir i del poder amagat de les paraules! Us animeu a fer-hi una ullada? Esperem que us agradin tant com a nosaltres i us facin estimar una mica més els llibres!

La màquina d’escriure.  Tom McLaughlin


En Pol troba una màquina ben estranya... No té botó d'ON/OFF, no fa soroll, no té cap llum... És una màquina que FA LLETRES!!

En Pol de seguida es posa a dibuixar paraules amb les lletres que escriu la màquina i la veritat és que se'n surt prou bé. Què divertit! Sembla que en Pol ha trobat una màquina per fer contes!

Aquesta és una història excel·lent per parlar del fet d'inventar històries, del poder de la imaginació i de la creativitat. A més a més, aprofitant que al final de l'àlbum l'autor es confessa dislèxic, aquest llibre esdevé un molt bon recurs per aproximar-nos als problemes de lecto-escriptura que tenen els nens amb aquesta dificultat.

Aspectes a treballar:
  • La màgia d’escriure
  • La imaginació i la creativitat
  • La dislèxia
Adreçat a:
  • CM i CS Primària
  • ESO

Si jo fos un llibre. José Jorge Letria i André Letria



Dins de cada llibre s'hi amaga un món; només cal obrir-lo per comprovar-ho. I cada món és màgic, únic i irrepetible! Cada llibre té el seu moment a la nostra vida: alguns ens fan canviar d'opinió, d'altres ens evadeixen quan estem atabalats, fins i tot n'hi pot haver algun que ens ensenyi quin camí hem de seguir. En definitiva, hi ha una llibre per a cada ocasió!

Si el fullegeu, veureu que és impossible no enamorar-se d'aquest àlbum il·lustrat amb tan sols una simple ullada. Si vosaltres fóssiu un llibre, què voldríeu? Què desitjaríeu? Quin tipus de llibre seríeu? Preguntes que us plantejareu inevitablement després d'haver llegit Si jo fos un llibre.

Aspectes a treballar:
  • El món dels llibres
  • Lectura
  • Imaginació
Adreçat a:
  • CM i CS Primària
  • ESO

Els tres porquets. David Wiesner


Un porquet surt volant de la vinyeta quan el llop bufa i bufa amb el propòsit d’ensorrar la seva caseta de palla, i… a partir d’aquest moment la història pren un nou caire.  Els porquets surten de l’escena narrativa tradicional per a crear-ne una de nova.  Una meravellosa i divertida adaptació del conte clàssic Els tres porquets.

Aspectes a treballar:
  • Contes clàssics
  • Imaginació
Adreçat a:
  • Primària
  • ESO

En Nat i el secret de l’Espererança. Anik Le Ray i Rébecca Dautremer


En Nat i la seva família van a passar les vacances d’estiu a casa la difunta tia Eleanor. Els pares d’en Nat han heretat la vila i el petit Nat també ha rebut un petit regal de la tieta: tota una biblioteca de llibres antics que són contes de tot el món. Dins les pàgines d’aquests llibres hi ha tot de personatges que esperen ser rescatats de l’oblit i que algú els llegeixi en veu alta. El nostre protagonista, però, té un problema… encara no ha après a llegir!

Aquesta és l’aventura d’un nen que mogut per la necessitat de salvar els personatges que habiten els llibres, passarà les mil i una trifulgues per acabar aconseguint el que en un principi li semblava impossible: LLEGIR!

Aquesta llibre, contràriament al que és habitual, neix d’una pel·lícula Kerity, la meison des contes i us en recomanem mooooooooooolt el visionat. És una pel·lícula deliciosa!

Aspectes a treballar:
  • La literatura clàssica, els contes de tota la vida
  • El risc de caure en l’oblit
  • Aprendre a llegir, la lectura com a eina d’accés al coneixement
Adreçat a:
  • Primària, sobretot CI (perquè és quan es poden identificar més amb el protagonista)
  • ESO

La gran fàbrica de les paraules. Agnès de Lestrade i Valeria Docampo


Us imagineu un país on les paraules, per a poder ser dites, necessitessin ser comprades? La gent amb molts diners podria dir moltes coses però la gent pobra… I quin preu tindria cada paraula? Valdria el mateix dir “taula” que dir “t’estimo”?

Aquesta és la història d’uns nens que juguen a col·leccionar paraules perdudes, oblidades o llençades; aquells mots que diem poc i que no valen gaire diners. El nostre protagonista, però, tindrà la necessitat de dir paraules boniques i plenes de significat però valen una fortuna i no tindrà prou diners per comprar-les… Com s’ho farà?

Endinseu-vos en un llibre bellíssim i ple de màgia que segur que us encantarà!

Aspectes a treballar:
  • El preu de les coses
  • El valor de les paraules
  • La importància del llenguatge
  • El poder de dir coses boniques
  • Expressar els sentiments

Adreçat a:
  • Primària
  • ESO

L’increïble nen menjallibres. Oliver Jeffers

A l’Enric li agraden molt els llibres però no com ens agraden a la majoria de nosaltres, no… A l’Enric li agrada menjar-se’ls!! Tot va començar el dia que va provar de menjar-se’n un i el va trobar boníssim! Des d’aleshores que no ha pogut parar i se’n cruspeix de tota mena: novel·les, enciclopèdies, llibres de mates, diccionaris…  El millor de tot era que tots els llibres que engolia es convertien en coneixement directament sense haver de fer cap més esforç.

Tot canvia, però, el dia que l’Enric agafa una bona indigestió… Quin mal de panxa més gran! Ell que volia ser el nen més intel·ligent del món…! Com s’ho farà a partir d’ara? Haureu de llegir-lo per descobrir-ho!

Aspectes a treballar:
  • Llegir (o menjar llibres!) per aprendre
  • Llibres = coneixement
  • Llegir és important!
Adreçat a:
  • CM i CS Primària
  • ESO

Els fantàstic llibres voladors del Sr. Morris Lessmore. William Joice

Resultat d'imatges de Els fantàstic llibres voladors del Sr. Morris Lessmore. William Joice

El senyor Morris Lessmore estima els llibres i té dues grans passions: escriure i llegir. Però l'infortuni fa que un malaurat dia un terrible huracà s'emporti el llibre d'en Morris. I no només el llibre; el poble sencer vola i queda completament destruït. El paisatge és desolador, trist… En Morris camina sol pels carrers, decaigut, sense esma i just en aquell moment veu damunt seu una dona que vola agafada a milers de llibres, com si fossin globus que la sostenen en l'aire. La misteriosa dona acosta un dels seus llibres a en Morris i amb aquest senzill acte, el Sr. Lessmore canvia el seu rostre i el seu estat anímic fa un tomb, la dona l'ha salvat de la desil·lusió i la tristesa. Ara torna a ser feliç.
No us expliquem com segueix la història perquè la trobem tan preciosa i meravellosa que pensem que us hi heu d’endinsar i deixar portar. Per a nosaltres, aquest és un àlbum-joia que creiem que hauria de ser a totes les biblioteques i llibreries particulars del món! L’estimem especialment i per això el posem a la Caixa dels llibres que parlen de llibres.

Ah, ens oblidàvem de dir-vos que el llibre va sorgir d’un curtmetratge que l’any 2011 va guanyar un Òscar i que podeu trobar fàcilment a la xarxa. Us el recomanem!

Aspectes a treballar:
  • Els llibres ens donen vida
  • Les biblioteques són espais màgics
  • La literatura com a refugi
  • La bellesa de les il·lustracions i els detalls que s’hi amaguen
Adreçat a:
  • Infantil (només amb les il·lustracions, la història s’entén a la perfecció)
  • Primària
  • ESO


El lleó de la biblioteca. Michelle Knudsen, Kevin Hawkes.



Tanqueu els ulls i imagineu un lleó passejant per una biblioteca, traient la pols dels llibres amb la cua, fent de coixí per als nens i nenes a l’hora del conte…, i tot això sense córrer, molestar ni fer soroll. Us ho podeu imaginar? Doncs aquest lleó existeix, és el Lleó de la biblioteca, l’animal perfecte per a una biblioteca.

Estem davant d’un àlbum il·lustrat amb unes il·lustracions de gran format i un llenguatge clar que intenta transmetre el missatge de que fins i tot en una biblioteca hi pot haver una raó de pes per no seguir les normes.

Aspectes a treballar:
  • Les biblioteques són espais màgics
  • La força de la imaginació
  • La bellesa de les il·lustracions i els detalls que s’hi amaguen
Adreçat a:
  • Infantil
  • Primària

El Ratolí més famós. Istvan

Resultat d'imatges de El Ratolí més famós. Istvan

El Ratolí Pérez, el més famós de la seva espècie, col·lecciona dents, però no és aquest el seu únic passatemps. Ell és un veritable amant de la literatura i de la seva mà descobrirem els misteris amagats en els llibres.

Aspectes a treballar:
  • Les biblioteques són espais màgics
  • La força de la imaginació
  • El món dels llibres
Adreçat a:
  • Infantil
  • CI de primària

La comarca fèrtil. Roberto Innocenti i J.Patrick Lewis


Un escriptor ha perdut la inspiració i necessita trobar-la! On? A La Comarca Fèrtil, un remot hotel al costat del mar on hi trobarà uns hostes una mica particulars… I serà buscant la “seva mirada interior” que descobrirà que no és l’únic que busca alguna cosa…

Qui són, però, els “personatges reals” de La Comarca Fèrtil? Hi trobem un pescador que ens recorda un jovenet Huckleberry Finn, un mariner amb una sola cama que sembla ser un pirata, en coneixeu algun? Calla, ves que no sigui Long John Silver…!! I així una bona colla de clàssics que ens farà molta il·lusió de retrobar.

Sens dubte, aquest és un àlbum per als més grans i fins i tot, només per a adults perquè el nivell del discurs i el contingut no són accessibles sense un cert bagatge literari que només s’adquireix amb el temps. No obstant això, el posem a la caixa perquè creiem que també pot ser una bona eina per despertar inquietuds i fer venir ganes de conèixer quina és la literatura que s’amaga darrere els personatges que ens anem trobant a l’àlbum. I perquè només el fet de mirar les il·lustracions d’Innocenti ja és en sí mateixa una activitat deliciosa pels sentits!

Va, us hi animeu? Jugueu a descobrir quants personatges coneixeu; segur que més dels que us imagineu! (i al final del llibre hi teniu la xuleta!)

Aspectes a treballar:
  • La recerca personal
  • Aïllar-se quan necessites trobar respostes
  • Clàssics de la Literatura Universal
  • Juguem a descobrir qui són els personatges que es troba el protagonista?
Adreçat a:
  • 3r i 4t d’ESO
  • Professorat

Com es fa un llibre. Sans, Cristina.

Resultat d'imatges de Com es fa un llibre. Sans, Cristina.

L'autor acaba de tenir una idea: ha escrit un bon conte! I li envia a l'editor. Li agradarà? Però l'aventura del llibre tot just comença i promet ser entretinguda! De la idea que neix en el cap de l’’autor fins al prestatge de la llibreria o de la biblioteca, el llibre fa un recorregut que suposa la implicació d’’un munt de professionals i la presa de decisions artístiques, editorials, comercials...

Vols saber com es fa un llibre? Vols saber com s'ha fet aquest llibre? Doncs gira full i descobreix el món màgic d'una editorial!

Aspectes a treballar:
  • El procés de creació d’un llibre
  • El món dels llibres
Adreçat a:
  • Infantil
  • Primària
  • ESO


¡Es un libro! Smith, Lane.

Resultat d'imatges de ¡Es un libro! Smith, Lane.

Un ruc i un mico comparteixen una estona de lectura però ho fan amb diferents suports, l’un amb un llibre i l’altre amb el seu ordinador portàtil.

El ruc que representa la modernitat descarrega una bateria de preguntes al mico sobre el funcionament del ‘llibre’, “com ajustes la pàgina? Serveix com a bloc? Envia missatges? Twiteja? Té Wi-Fi?” el mico amb una paciència de sant va contestant una a una a totes les preguntes: No, no, no... no us perdeu la il·lustració que l’autor ha dibuixat per representar la pregunta sobre el ratolí, és divertidíssima!

Aspectes a treballar:
  • La tecnologia versus la literatura
  • El món dels llibres

Adreçat a:
  • Primària


¿Quién anda ahí? Urberuaga, Emilio.



Emil vivia en un llibre, bé, per ser més exactes en la il·lustració d'un llibre. No era un personatge important en la història, el protagonista era un cocodril que parlava. Un dia Emil es va adonar que empenyent fort la línia que limitava la il·lustració, podia trencar-la i entrar en una altra pàgina , o el que és el mateix, en un altre món; i això va ser el que va fer, va donar un cop de taló i …


Aspectes a treballar:
  • El poder de la imaginació.
  • El món dels llibres.
  • La superació d'un mateix.
Adreçat a:
  • Infantil
  • Primària


Otto, l’ós de llibre. Katie Cleminson.



Resultat d'imatges de Otto, l’ós de llibre. Katie Cleminson.

L’Otto és un ós que vivia en un llibre en una casa, i quan els nens llegien el seu llibre era l’ós més feliç del món. Fins que un dia va passar una cosa terrible i l’Otto va haver de buscar una nova casa per viure. En un primer moment, en sentir-se sol, l'Otto es va espantar molt però de seguida va veure que no es podia enfonsar i que havia de continuar endavant, per això va decidir anar a descobrir món.
L’Otto descobreix llavors que el món és un lloc massa gran i massa poc acollidor per a un ós tan petit, i ja no sap on buscar. Però quin és el millor lloc per a un ós de llibre?

Aspectes a treballar:
  • L’Amistat i l’optimisme.
  • El valor de la lectura
  • La importància que tenen els llibres a la nostra vida.

Adreçat a:
  • Infanti
  • Primària


L’ós que estimava els llibres. HASELEY, Dennis.



Resultat d'imatges de L'ós que estimava els llibres.HASELEY, Dennis.


Mentre passeja pel bosc un jove ós troba un tros de paper escrit al costat d'una tanca. Malgrat que no sap llegir, causa en ell tal magnetisme i curiositat que el guarda com un tresor. Alguns anys més tard durant l'estiu, fent un tomb, observa una jove amb la mirada posada en un llibre. Aquest espectacle que relaciona amb el paper que encara conserva, el farà tornar tots els dies a sentir la seva màgica veu, fins i tot sense comprendre res, i a escoltar les històries que la jove llegeix totes els dies asseguda al costat de la seva cabana.

Aspectes a treballar:
  • La màgia de llegir i escoltar històries.
  • El vincle afectiu pares-fills.
  • La fascinació que produeixen els llibres com objecte.

Adreçat a:
  • Infantil
  • Primària



Llibres! John Alcorn, Murray McCain


Com explicar-li a un infant què és un llibre? Aquesta és la pregunta que el 1962 es van plantejar Murray McCain i John Alcorn, i va donar com a resultat Llibres!, una de les obres més valorades en la història del llibre infantil il•lustrat.
Amb aquesta premissa els autors ens fan endinsar en una experiència inesborrable, un joc en el qual, un per un, es van desgranant les preguntes, els conceptes, característiques i les parts que conformen un llibre.
Aspectes a treballar:
  • La màgia dels llibres
  • La il·lustració
  • La fascinació que produeixen els llibres com objecte.

Adreçat a:
  • Infantil
  • Primària
  • Secundària




Què llegeixen els animals abans de dormir. Noé Carlain, Nicolas Duffaut


Als animals també els agrada llegir abans de dormir, però cadascun té les seves preferències: el cangur només llegeix llibres de butxaca, els ratpenats es fan un tip de riure amb les històries de vampirs, els cavalls no es perden el diari de les curses…

Aspectes a treballar:
  • L’amistat
  • La fascinació amb la lectura.
  • La força de la imaginació.

Adreçat a:
  • Infantil
  • Primària





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada