A l'escola treballem la diada de Sant Jordi, i des d'un Bosc de llibres no podem passar per alt aquesta data tan especial per a nosaltres. Hem fet aquest recull d'àlbums il·lustrats perquè mares, pares, alumnes i mestres pogueu remenar, llegir i gaudir d'una lectura ben enriquidora.
.
Brillant i alhora crua metàfora sobre la història de la humanitat. Les aus representen l’avarícia i les ambicions de les persones i encara que l’atmosfera de l’obra sigui decadent veureu que al final s’obre una petita porta a l’esperança dibuixant un possible nou horitzó.
Bandada és l’obra guanyadora del V Premi Internacional de Compostela per a àlbums il·lustrats 2012.
Temes a treballar:
- La decadència de l’ésser humà
- Avarícia i ambicions humanes
- L’esperança
Adreçat a:
- Cicle Superior Primària
- ESO
- Professors
La reina de les granotes no pot parlar amb les altres granotes, no pot mullar-se els peus (només faltaria!) i ha de tenir una gran fulla de nenúfar per a ella sola. Ha de menjar les mosques més grosses i donar ordres per a castigar les granotes que no obeeixin immediatament. Però… què fa que una reina sigui reina? Per què ella ho és i no ho pot ser una altra granota?
Temes a treballar:
– L’origen del poder
· - El fet de “manar”
· - L’obediència al poder
Adreçat a:
· - Primària
· - ESO
Cinc senyors, cadascun d’un color, són convidats a berenar a casa del senyor Verd. Quan hi arriben l’amfitrió els explica que els ha convidat perquè ha trobat quelcom molt intrigant que vol compartir amb ells: una inscripció en llatí en una de les portes de casa seva. La traducció ve a ser:
“Avís als senyors colors: S’atreviran a descobrir el vertader color de les coses? Creuin la porta i ho veuran. Però recordin: es tracta d’un viatge sense retorn.
Quan els personatges s’atreveixen a creuar la porta passa una cosa fantàstica! Una llum desconeguda els enlluerna i aquell món que era completament de color verd esdevé una simfonia de colors variats que els posa un món nou davant dels ulls.
L’àlbum conclou amb un formidable glossari on s’expliquen els conceptes més importants de l’obra com ara el telèfon, la porta, el barret dels personatges… Les definicions són delicioses i plenes d’ironia i ajuden el lector a tornar a passejar-se per les pàgines del llibre buscant aquests elements que, amb el glossari, adquireixen un significat més ple.
Temes a treballar:
· - Els colors
· - La llum
· - René Magritte
· - Realitat i irrealitat
Adreçat a:
· - Cicle Superior de Primària
· - ESO
Zeno i Colza Krall, dos gats, es sorprenen quan la senyora Krall dóna a llum a un gosset. Després de la sorpresa, decideixen posar-li de nom Flix, educar-lo tan bé com poden i estimar-lo amb totes les seves forces. Li ensenyen a parlar gat amb un curiós accent de gos, li ensenyen a caçar ratolins a enfilar-se pels arbres…
Flix creix entre dos mons ben diferents, però aconseguirà reunir el món dels gats amb el món dels gossos. Una divertida història plena de gestos de complicitat sobre les diferències i la família.
Temes a treballar:
- La convivència entre diferents cultures
Adreçat a:
· - Primària
La història d’en Juul és una història molt dura perquè explica la crueltat que es pot expressar des de la infància. Sovint, els infants, mostren els seus instints més primaris i són capaços d’humiliar, de manera ferotge, els companys.
Juul és un llibre sensible que aporta arguments per fer front a aquestes burles i vexacions que, malauradament, passen amb freqüència.
Llegir i comentar Juul és una bona manera de començar a reflexionar sobre els conflictes, sobre la necessitat de ser tolerants i de respectar les diferències. Aconsellem mirar les magnífiques fotografies del llibre.
Temes a treballar:
- Acceptació i estimació del propi cos: autoestima.
- Acceptació i respecte a la diversitat física, d’opinió i d’acció.
- Respecte, acceptació i estimació dels altres.
- Valoració de la dignitat de la persona.
- Sensibilització pels drets i deures humans.
Adreçat a:
- ESO
- Professors
Aquesta és la història de tres bandits que assaltaven carruatges i atemorien als seus passatgers. El primer, duia un trabuc, el segon, una bossa plena de pebre i el tercer, una enorme destral vermella.
Una nit molt fosca, els bandits van assaltar un carruatge que només duia una nena òrfena que no els va tenir por. Encara més, volia marxar amb ells. Aquesta nena, l’Úrsula, canvia la vida dels tres ferotges bandits.
Temes a treballar:
- L’amistat
- Ajudar els més desfavorits
Adreçat a:
· - Infantil
· - Cicle Inicial Primària
El senyor Amos és un vellet solitari que treballa en un zoo gaudint de l’amistat de 5 grans amics: l’elefant, la tortuga, el pingüí, el rinoceront i el mussol. Amb ells juga, conversa i passa estones agradables. Un dia, però, el sr Amos es posa malalt i ha de fer llit. Els seus amics el troben a faltar i decideixen agafar un autobús per anar-lo a visitar i fer-li companyia.
Temes a treballar:
- L’amistat
- Respecte i cura pels altres
Adreçat a:
· - Infantil
· - Primària
En Venceslauet no pot dormir perquè té molt fred tot i tapar-se amb moltes mantes i cobrellits. Aleshores pensa que les estrelles i la seva calidesa el poden ajudar a entrar en calor; però no s’escalfarà fins que no descobreixi que no cal anar tant lluny a buscar la solució! On la trobarà i de quina manera ho descobrirà, us ho deixo a les vostres mans!
Una molt bona història per parlar amb els més petits de la moralina i politicalitat que s’amaguen rere el Venceslauet i les seves estrelles!
Temes a treballar:
- El poder de la imaginació
- La importancia de fer les coses en grup.
- La unió fa la força.
Adreçat a:
· - Infantil
· - Primària
T’has preguntat alguna vegada com és el teu nom al revés? Què passaria si existís una civilització de monstres que visquessin cap per avall? Us imagineu què ens passaria si tots els montres comencessin a saltar a la vegada?
La Martina està convençuda que sota la seva habitació hi ha una civilització de monstres. Viuen cap per avall! També pensa que totes les coses del món tenen el seu reflex monstruós… Una nit la Martina somia amb una nena monstre coberta de pèl rosa. La nena monstre es diu Anitram.
Temes a treballar:
- La por a la foscor
- El poder de la imaginació
Adreçat a:
· - Infantil
Amb Frederick, Lionni reinventa el clàssic de la cigala i la formiga, canviant el seu missatge moral tot aprofundint en el seu significat.
Els protagonistes de la història són una família de ratolins que recull provisions per a passar l’hivern. Tots treballen excepte en Frederick, que sembla que no faci res, però que també està recollint provisions diríem que d’una altra mena… Recull els rajos de sol, els colors, i les paraules! Quan l’hivern arriba, comprovem que el treball poètic d’en Frederick és tan important com el dels altres ratolins perquè la família pugui passar bé l’hivern. En Frederick és acceptat tal i com és pels altres, cosa que no passa amb la desgraciada cigala de la coneguda faula.
Temes a treballar:
- Descobriment i acceptació de la pròpia identitat
- La importància de la poesia
- La dimensió social de l’artista
Adreçat a:
· - Primària
· - ESO
L'Elmer no és un elefant qualsevol. Té la pell de colors: groc, blau, vermell, verd, rosa, negre… I els altres elefants se'n riuen perquè no és com ells, de color gris elefant. Cansat de ser diferent, un dia l'Elmer decideix pintar-se de color gris i fer una broma als altres elefants, i tots riuen de cor amb l'ocurrència de l'Elmer. I és que l'Elmer no només té la pell de colors, sinó que és l'elefant més divertit i enginyós de tota la bandada.
Temes a treballar:
- La diversitat
- La cohesió de grup
- Acceptar la diferència
- Acceptar-se un mateix
Adreçat a:
· - Infantil
· - Cicle Inicial i Mitjà de Primària
Una mare i una filla llebres intenten mesurar el seu amor, de l'una cap a l'altra. Explicar com són de grans els nostres sentiments de vegades no és fàcil. És un conte molt senzill que ajuda a explicar com podem expressar el sentiment de l'amor.
Temes a treballar:
- Com expressar els sentiments
Adreçat a:
- Infantil
- Cicle Inicial
“Morris Lessmore estimava les paraules. Estimava les històries. Estimava els llibres.”
I és per això, perquè se'ls estima, que acaba vivint entre llibres. Els cuida i en té cura. Per a ell cada llibre és molt important i li agrada compartir-los amb la gent.
Temes a treballar:
- Les històries dels llibres fan que cada un sigui especial i el fet de llegir-los fa que tinguin “vida”.
Adreçat a:
- Primària
- Secundària
Curtmetratge (extret del bloc de la Biblioteca Soler de Vilardell)
El petit ós ha decidit que ja n'hi ha prou de petons! Li diu a la seva mare que ja és gran i que no vol més petons de bona nit. Però el què no sap és que anar a dormir sense els petons de la mare es pot fer molt i molt difícil!
Temes a treballar:
- Els petons són necessaris encara que ens fem grans!!
Adreçat a:
- Infantil
- Cicle Inicial
“Que sigui inventat no significa que no existeixi.”
Quan l'Esperança deixa en herència a en Natanael el contingut de la seva biblioteca, ell no pot ni imaginar que tots aquells llibres amaguen el més increïble dels secrets… Ben aviat, l'Alícia, en Pinotxo, el Capità Garfi i tots els herois dels seus contes favorits adquireixen vida davant dels seus ulls. Viuen sota una amenaça terrible i només en Natanael els pot salvar. Comença aleshores per a ell una esbojarrada cursa contra rellotge per alliberar els seus nous amics.
L’Eleonora havia marxat al país d’allà on ningú no torna".
Temes a treballar:
- La confiança i la superació personal
Adreçat a:
- P5
- Cicle Inicial
És l'hora de passejar pel parc.
Quatre personatges surten de casa.
Quatre veus.
Quatre maneres de “passejar” per la vida.
Temes a treballar:
- Bon llibre per analitzar les il·lustracions i relacionar-les amb els diferents estats d'ànim dels personatges. Cal observar el color, la tipologia de lletra, imatges,…
Adreçat a:
- Cicle Superior
- 1r cicle d'ESO
A la xarxa trobareu diverses versions del conte per tal d'analitzar les imatges. Aquí en teniu algunes:
- Versió en anglès. Es pot escoltar la lectura del conte pàgina per pàgina i veure els personatges en moviment. (Extret del bloc Learning World)
L’avi de la Mariona li regala un cierer. Ella, impacient per veure’l créixer, li dóna llet, el pentina, li porta pastanagues, li fa un niu… Però tots els esforços de la petita són envà perquè l’arbre no creix.
No serà fins l’estiu següent, quan la Mariona torni de vacances al poble que descobrirà que aquell petit arbre s’ha convertit en un preciós cirerer.
I és que ja se sap que cada cosa té el seu temps i hem de ser pacients i saber esperar!
Temes:
- El valor de la paciència
- El moment precís de les coses
- Què necessiten els arbres per créixer?
- El cicle de la vida
Adreçat a:
- Infantil
- Cicle inicial i mitjà de Primària
Fa molts i molts anys vivia entre llibres un petit ratolí molt curiós i espavilat. En el món de les persones les coses havien canviat i s’havien tornat perilloses. La resta de ratolins havien marxat d’un dia per l’altre. El petit ratolí es va quedar sol i va decidir emprendre una gran aventura: volar fins a Amèrica! Com s’ho farà el petit ratolí per aconseguir el seu somni? Descobreix-lo tot gaudint d’unes il·lustracions magnífiques i molt reals que et deixaran bocabadat
Temes:
- L’esforç per millorar
- Fer possible els somnis
- La força de les il·lustracions
Adreçat a:
- Infantil
- Primària
- Secundària
Aquest és un d’aquells àlbums senzills però que són capaços de captivar l’atenció dels nens i nenes. Amb un fons tot blanc i un ratolí com a protagonista l’autor ens presenta la petita història d’un secret… un secret que a mesura que van avançant les pàgines va deixant de ser tan secret i va creixent i creixent…
Temes:
- Els secrets i les amistats
- El creixement d’un arbre
- El valor de compartir
Adreçat a:
- Infantil
Si vols gaudir d’una versió diferents del clàssic “Els tres porquets” no et pots perdre aquest àlbum. El temible llop de tant bufar i bufar aconsegueix fer fora de les vinyetes als tres porquets.
A partir d’aquell moment els tres germans s’endinsen en un aventura, on coneixeran nous amics.
Temes:
- Les adaptacions creatives dels clàssics.
- El còmic
- Les noves amistats
- La valentia
Adreçat a:
- Infantil
- Primària
“En Marc volia dormir. De veritat que volia. Però no podia. De veritat que no podia”. D’aquesta manera tan clara se’ns planteja el gran problema d’en Marc. La seva mare, com totes les mares, intenta de mil i una maneres que el seu fill pugui dormir, idees molt originals que no acaben de funcionar. Finalment… dormirà en Marc? Com ho farà?
Temes:
- Les pors de la nit.
- L’hàbit d’anar a dormir
- La presència de la mare
Adreçat a:
- Infantil
Com si fos una nina russa, Flotante ens regala una història dins d’una altra, un món dins d’un altre món. A través d’unes imatges hiperrealistes i sense cap text, viatgem al món fantàstic del fons del mar i hi descobrim que el protagonista del llibre és la mirada de l’espectador, que a través d’objectes com la lupa o la lent de la càmera, descobreix un món fantàstic i ple d’històries.
La natura i la tècnica s’uneixen en aquest fascinant àlbum per fer-nos gaudir d’una narració d'infintes lectures.
Temes:
- El fons del mar
- El pas del temps
- Aprendre a mirar
- La fotografia
Adreçat a:
- Primària
- Secundària
“Tria l’objecte que més t’agradi i te n’explicaré la història”. Aquest és el punt de partida del llibre. La besnéta escull una caixa on hi trobarà tota una vida transformada en petits tresors dins caixes de llumins.
Dins de cada caixa de llumins, un record que amaga una història: una xapa, un pinyol d’oliva. El diari personal d’un nen que no sabia llegir ni escriure i tenia la necessitat d’anar col·leccionant petits objectes que explicaven la seva història.
Un àlbum que ens explica la dura vivència del somni americà de manera tendra i commovedora.
Temes:
- Els records d’una vida
- El diari personal
- La vellesa
- Avis i nets
Adreçat a:
- Primària
- Secundària
Una tarda, el senyor Burdick va anar a l’oficina d’en Peter Wenders a ensenyar-li catorze il·lustracions amb el seu títol i un petit epíleg. Van acordar que l’endemà al matí les aniria a recollir per poder escriure les històries complertes de cada una de les catorze il·lustracions, però, el senyor Burdick no va tornar a aparèixer mai més…
Si voleu fer volar la vostra imaginació, observeu cada una de les meravelloses il·lustracions del senyor Burdick i inventeu-vos vosaltres mateixos la història que més us agradi.
Temes:
- Creativitat
- Imaginació
Adreçat a:
- Primària
- Secundària
La Mama Muu és una vaca molt especial. Sí, menjar herba està bé, però també vol aprendre a enfilar-se als arbres, anar en bicicleta, patinar, construir una casa dalt d’un arbre… I, sobretot vol aprendre a llegir. Muu és una vaca tossuda com n’hi ha poques i, en aquesta ocasió, gràcies a la seva amiga Lina, descobrirà els secrets meravellosos de la biblioteca.
Temes:
- La valentia
- La constància i l’esforç
- L’amistat
Adreçat a:
- Primària
A Vila LLodriguera, cada nit es llegien llibres amb delit, fins que, de sobte, els llibres de contes dels animals de la vila van començar a desaparèixer. Qui era aquest lladre de llibres que estava deixant les biblioteques de les cases buides? Una valenta conilleta decideix resoldre el misteri.
Temes:
- L’amistat
- El món dels llibres
- La valentia i el misteri
Adreçat a:
- Infantil
- CI Primària
“Imagina’t un lloc on d’una embranzida t’enlaires i aterres al bell punt de partida d’una nova història. Si pots imaginar-te’l, hi pots anar.”
Des d’uns estels lluents en una nit freda que es converteixen amb fanalets portats per uns patinadors sobre gel. Fins a una biblioteca on les columnes i les parets són fetes de muntanyes de llibres. Un àlbum amb unes il·lustracions impressionants que et deixaran ben bocabadat.
Temes:
- Imaginació
- Creativitat
- Il·lusions òptiques
Adreçat a:
- Infantil
- Primària
- Secundària
Voleu saber què li va passar a la Lola, al petit Valentí, a en Mauri, en Lluc, l’Anna Helena, l’Enric i la Lisa? Aquests nens i nenes són els protagonistes de petites històries rimades i quotidianes, que fan patir els pares i riure als més petits. El quotidià fet vers i portat a l’extrem.
Set històries fantàstiques i esgarrifoses per a nens valents i adults porucs, o a l’inrevés.
Temes:
- Les normes
- El quotidià
- Les relacions amb els altres
- Els límits
- La visió de l’adult vs. la de l’infant
Adreçat a:
- Primària
ET MENJADÉ!
Et menjadé és la divertida història d’un llop afamat i molt innocent al que les seves víctimes enreden fàcilment. D’il·lustracions senzilles però molt expressives, amb un protagonista que es fa estimar, que apareix amb els braços creuats i cara de bona persona cridant als tots els animalons que troba “Aaahh! Et Menjadé!”
Temes:
- L’acceptació de la diferència
- No riure’s dels defectes dels altres
- L’alimentació
- L’abús de força/poder
Adreçat a:
- Infantil
- Primària
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada